Förvärkar

Jag har ont just nu, magen är stenhård och det strålar ut i ryggen... Vet inte redigt hur jag ska tolka det, eller vad jag ska göra... Rör på mig hela tiden men det hjälper inte, det funkade inte ens att ställa sig i en varm dusch... Jag tror det är falsklarm men man vet ju aldrig... Hittade en bra text på nätet om förvärkar, och de stämmer in ganska bra på mig, förutom en liten detalj, de försvinner inte när jag rör på mig, det har de gjort innan.... Ska försöka titta klart på filmen nu...



Förvärk eller förlossningsvärk?

Problemet med förvärkar är att de ibland kan vara lite smärtsamma och därför svåra att skilja från för tidigt värkarbete, framför allt om du ska föda barn för första gången. Tala med din barnmorska om du är orolig! I de flesta fall kan hon avgöra om det är harmlösa förvärkar eller inte.

Förvärkar startar från olika håll i livmodern och sprider sig oregelbundet över den. Magen blir hård och putar ut, oftast utan att det känns något speciellt neråt underlivet. Ibland kan man få så kraftiga förvärkar att man tror att det är förlossningsvärkar, men värkar som försvinner när man reser sig upp är i regel förvärkar. Man kan också prova att ta en dusch eller göra något annat avslappnande - går värken över är det antagligen bara förvärkar. Regelbundna förvärkar kan dock vara ett tecken på att förlossningen är nära. Om du är orolig kontakta din BM alternativt förlossningen.

En förlossningsvärk börjar från toppen av livmodern och sprider sig neråt. Då pressas fostret mot bäckenbotten. Det kan upplevas som ett tryck neråt eller rent av göra ont. Många känner också att smärtan sprider sig ut i korsryggen, ungefär som vid mens.

Om du har oregelbundna, glesa sammandragningar som inte känns ut i ryggen eller trycker neråt underlivet så är det med största sannolikhet förvärkar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0